Thomas: "Kære Corona-dagbog..."

01.05.20
Hvilke spørgsmål får man mon i bibliotekets telefonvagt, og hvordan er det pludselig at være hjemsendt, når man har arbejdet på Silkeborg Bibliotekerne i over 30 år? Læs Thomas over skulderen her!
  • ”Får jeg nu en bøde, når jeg ikke kan aflevere hos jer?”
  • ”Hvordan får min søn fat i noget stof til sin opgave, når I har lukket?”
  • ”Hvordan er det nu den der eReol virker?”
  •  ”Kan du hjælpe med at finde frem til Søren C. Hansen?”

Sådan lyder nogen af de spørgsmål, jeg har fået stillet, mens jeg har passet bibliotekets ”Ring til os”-service fra spisebordet på hjemmeadressen. Ringer man på tlf. 87221970 alle hverdage kl. 10-15, har vores IT-folk nemlig lavet et system, der viderestiller til bibliotekaren hjemme. På denne måde kan biblioteket være til rådighed - også i Coronatider.
Jeg har arbejdet på biblioteket i over 30 år, og selvom telefonforespørgsler er en stor del af arbejdet, så føles den daglige (øjen)kontakt med brugerne som helt central.  Det er derfor en meget spøjs oplevelse at arbejde helt uden fysisk kontakt med brugerne. Også mærkeligt at passe sine opgaver i hjemlige rammer. Kontorlandskab, kollega-gas og kaffeautomat er pludselig udskiftet med spisebord, bærbar PC og udsigt til haven.   

Apropos have, så har jeg i løbet af mine vagter af og til taget mig den frihed at strække benene og den gamle ryg derude i haven. En syver spisebordsstol og et spisebord er altså ikke lige så gode at arbejde ved i længere tid som en kvalitetskontorstol og et hæve-sænkebord.  

På disse strækketure har jeg pålagt mig selv at nappe hovedet af minimum 10 skvalderkålsplanter. Jeg kan derfor her afsløre, at pandemien har haft den afledte effekt, at jeg for første gang i over 30 år som bibliotekar nu har prøvet at betjene brugere træskobeklædt og med et bundt skvalderkål i den ene hånd og arbejdsmobil i den anden.  
Faktisk har det været overraskende uproblematisk at passe sine arbejdsopgaver hjemmefra. Både det interne bibliotekssystem, adgang til databaser, intranet mail/kalendersystemer og skypemøder har fungeret upåklageligt. Den del af mit arbejde, der drejer sig om at skaffe bøger og artikler hjem fra andre biblioteker, har dog været helt lagt ned. Der er jo ikke er nogen til at ekspedere på de andre biblioteker. 

En anden del af mit arbejde, som er lagt ned, er adgangen til vores bogsamling. I en normal situation er adgangen til bøgerne jo noget, jeg trækker på dagligt for at hjælpe med at besvare spørgsmål. Så hvad gør man så? For mig har svaret været ”Dit digitale bibliotek” på vores hjemmeside. Her kan jeg finde et overflødighedshorn af databaser, der dækker over alle emneområder og være sikker på kvalitet og afsender. 
Måske vil vores digitale tilbud, herunder eReolen, i det hele taget få et stærkt øget fokus i den kommende tid. Her er der jo, i modsætning til i den fysiske verden, ikke nogen risiko for at røre ved evt. Corona-inficerede materialer. 

Til sidst svarene på de spørgsmål jeg nævnte i starten af denne Corona-dagbog:

  • Nej! Der er ingen gebyrer. Vi annullerer alle gebyrer på materialer, der skulle have været afleveret, mens bibliotekerne er lukkede. 
  • Din søn skal prøve at besøge ”Dit digitale bibliotek” på vores hjemmeside, her kan han finde baggrund og kilder til sin opgave. 
  • Når du skal bruge eReolen, skal du downloade og installere appen eReolen fra Google Play eller App Store. Herefter indtastes kommune, cpr-nummer og pinkode til biblioteket, og så er der adgang til et overflødighedshorn af lyd- og ebøger.

Søren C. var den tidligere vicestadsbibliotekar på Silkeborg Bibliotek. Efter sin pension har han rejst rundt i hele Europa i sit mobilhome og læst om alle de steder, han er kommet hen. I dag bor han i Berlin.

Du kan læse svar på ofte stillede spørgsmål lige her: https://silkeborgbib.dk/nyheder/nyheder/silkeborg-bibliotekerne-er-lukket-tom-10-maj-her-er-svar-paa-dine-spoergsmaal