Viden skaber os: Alderdom

Forskning viser, at man kan påvirke aldring i en positiv retning ved hjælp af sund kost og motion. Få inspiration til hvordan du holder hjernen, kroppen og sjælen igang.

Gennemsnitslevealderen stiger og stiger, og det betyder, at der bliver flere ældre mennesker i befolkningen, og færre yngre mennesker. På grund af denne fordeling er der blevet et øget fokus på at forske i, hvordan ældre mennesker opnår en mere sund alderdom med færre sygdomme og komplikationer, som vil belaste samfundet. Forskningen fokuserer ikke kun på at finde nye behandlingsformer af aldersrelaterede sygdomme, men også på at udvikle nye teknologier, som kan give øget livskvalitet.

Hvordan forlænges livet?
Der findes endnu ikke en livsforlængende eliksir til mennesker, men nyere undersøgelser viser, at lavt kalorieindtag og motion kan give en sund aldring. Desuden ser det ud til, at forskellige lægemidler kan påvirke aldersprocesserne.

Sådan holder du hjernen skarp
Det er en god idé løbende at træne hjernen, da sygdom og inaktivitet med alderen kan være en trussel mod hjernens kapacitet. Faktisk skrumper hjernen jo ældre vi bliver, men ved kontinuerligt at træne hjernen vil den økonomisere, så den ”får mere ud af mindre”. Hjernen styrkes både af læsning, krydsord, sudoku, bridge, aktiverende radio- og tv-programmer m.m. Fysisk motion er også med til at holde hjernen frisk, fordi motionen styrker hjernens blodforsyning og kontrollerer stresspåvirkninger. Alt dette er med til at forbedre koncentrationsevnen, indlæring og hukommelse; samtidig formindskes risikoen for at udvikle depression og demens.

Artiklen tager udgangspunkt i en artikel skrevet af Herning Bibliotekerne.

Materialer