FAQ

29.01.21
Få svar på dine spørgsmål vedr. aflevering, gebyrer og aflysninger

Silkeborg Bibliotekerne, Medborgerhusene, Silkeborg Arkiv og Campus er lukket til og med 28. februar 2021. Vores arrangementer er aflyst i samme periode.

Du får ikke gebyrer på dine lån i den lukkede periode.

For at hindre spredning af coronavirus mest muligt er Silkeborg Bibliotekerne lukket til den 28. februar 2021.

Når vi åbner igen, bliver der en periode på 10 dage, hvor du har mulighed for at aflevere dine bøger, uden at der løber gebyrer på.

Vi bestræber os på at svare på alle de spørgsmål, der opstår i kølvandet på denne situation, og vi håber, at I vil være tålmodige med os.

Her er nogle af de svar, vi kan give jer på nuværende tidspunkt

Kan jeg ringe til Silkeborg Bibliotekerne

Ja! Du kan ringe til os på 87221970 i tidsrummet:

Mandag-fredag: kl. 10.00-16.00
Lørdag: kl. 10.00-13.00

Du kan skrive mails til os på silkeborgbibliotek@silkeborgbib.dk

Du kan stadig booke et virtuelt møde med en bibliotekar på: www.silkeborgbib.dk/tilbud-til-dig/book-en-bibliotekar og Biblioteksvagten er stadig åben.

Får jeg gebyrer ved materialer, der overskrider afleveringsdatoen i lukkeperioden?

Nej, der påløber ikke gebyrer (bøder) på materialer, der overskrider afleveringsdatoen i lukkeperioden.

Når bibliotekerne åbner igen, vil der være en periode på 10 dage, hvor du gebyrfrit kan aflevere materialer, også selvom lånetiden er overskredet under nedlukningen. Men du er selv ansvarlig for at holde øje med, hvornår bibliotekerne genåbner.

Efter de 10 dages frit lejde tilskrives vores normale gebyrer, beregnet fra den dag frit lejde perioden udløber. 

Konkret vil det sige, at hvis bibliotekerne f.eks. får lov at åbne 1. marts 2021, vil der være frit lejde for at aflevere gebyrfrit til og med 10. marts. Herefter tilskrives gebyrer efter vores normale takster.

Kan jeg afhente mine reserveringer?

Ja - det kan du godt.

For at få udleveret et reserveret materiale på Silkeborg Bibliotek, skal du møde op ved hovedindgangen og ringe på telefonummeret på døren.

Hvis du ønsker at afhente dit reserverede materiale i Gjern, Kjellerup og Toftebjerg-Them, skal du udfylde denne formular senest kl. 12 den dag, du vil hente.

På grund af ekstraordinær travlhed og pres på reservationssystemet, har du 5 dage til at afhente din reservering, fra du modtager en besked fra os om, at den er klar. Efter 5 dage slettes reservationen, så materialet igen er tilgængeligt for andre lånere. 

Kan jeg reservere nye materialer i den lukkede periode?

Ja, det er muligt at reservere nyt materiale via vores hjemmeside og i appen Biblioteket, mens biblioteket er lukket ned.

Afhentning af materiale

Du kan afhente bogposer og reserveringer  på Silkeborg Bibliotek på følgende tidspunkter:

Mandag: kl. 9.00 - 18.00
Tirsdag-fredag: kl. 9:00 - 16.00
Lørdag: kl. 10 - 13

I Gjern, Kjellerup og Toftebjerg-Them kan du afhente materialer, som er bestilt til afhentning senest kl. 12.00 samme dag. Materialer kan afhentes på parkeringspladsen ved bibliotekerne på følgende tidspunkter:

Toftebjerg – Them Bibliotek og Medborgerhus
Tirsdage kl. 15-17

Gjern Bibliotek
Onsdage kl. 15-17

Mosaikken - Kjellerup bibliotek og kulturhus
Torsdage fra kl. 15-17

Kan jeg aflevere mine materialer i den lukkede periode?

Du kan aflevere dine lånte materialer i vores udendørs aflevering på Silkeborg Bibliotek. Der er døgnåbent i vores udendørs aflevering.

Du kan aflevere udendørs på parkeringspladsen på Kjellerup, Toftebjerg-Them og Gjern Biblioteker på følgende tidspunkter:

Toftebjerg – Them Bibliotek og Medborgerhus
Tirsdage kl. 15-17

Gjern Bibliotek
Onsdage kl. 15-17

Mosaikken - Kjellerup bibliotek og kulturhus
Torsdage fra kl. 15-17

Du kan ikke aflevere på vores afhentningssteder.

Hvad sker der med arrangementer / aktiviteter, der afholdes på bibliotekerne?

Alle aktiviteter og arrangementer, herunder hverdagsrådgivning og aktiviteter i Campus er aflyst, indtil vi åbner igen.

Hvis du har købt en billet til et arrangement på Silkeborg Bibliotekerne, får du automatisk pengene retur igennem vores billetsystem. Hvis du har købt en fysisk billet på et af vores biblioteker, bedes du henvende dig til os på mail eller telefon.

Kan jeg stadig printe/scanne/kopiere, når nu biblioteket er lukket?

Nej, det er ikke muligt at komme ind på bibliotekerne for at printe, scanne eller kopiere.

Hvilke bibliotekstilbud er tilgængelige?

Det er muligt at bestille og afhente bogposer til udlevering på Silkeborg Bibliotek. Læs mere om tilbuddet med bogposer her: https://silkeborgbib.dk/nyheder/nyheder/bogposer-paa-silkeborg-bibliotekerne

Alle digitale bibliotekstilbud er tilgængelige i lukkeperioden. Det gælder eReolen, eReolen GO, Filmstriben og alle bibliotekets andre digitale tilbud. Se dem alle sammen her: www.silkeborgbib.dk/e-materialer

Hvad skal jeg gøre, når jeg løber tør for læsestof?

Fra tirsdag den 15. december er det muligt at bestille og afhente bogposer til udlevering på Silkeborg Bibliotek. Læs mere om tilbuddet med bogposer her: https://silkeborgbib.dk/nyheder/nyheder/bogposer-paa-silkeborg-bibliotekerne

Så har vi heldigvis nogle digitale alternativer til de papirbøger, vi har på hylderne. På eReolen kan du låne ebøger og lydbøger. eReolenGo har masser af ebøger og lydbøger til børnene, og på eReolen Global har du adgang til ebøger og lydbøger på andre sprog end dansk. Derudover kan vi anbefale Filmstriben, hvis du mangler en god film, PressReader til udenlandske aviser og RB digital, hvis du er til magasiner.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg savner mit bibliotek?

Vi savner også dig! Men følg med her på hjemmesiden www.silkeborgbib.dk og på alle vores Facebook sider – her vil vi efter bedste evne gøre alt for at anbefale og inspirere til de mange gode oplevelser, der venter inde på det digitale bibliotek :-)

 

https://www.facebook.com/silkeborgbib

https://www.facebook.com/silkeborgboernebibliotek

https://www.facebook.com/Kjellerupbib

https://www.facebook.com/Thembibliotek

https://www.facebook.com/Gjernbib

https://www.facebook.com/SilkeborgArkiv