Lix, Let og LUS - hvad er det?
Der er udviklet forskellige metoder til at finde ud af, om en tekst er let eller svær at læse.
Af Trine Færge Haurits
Du har måske hørt om Lix-tal (Læsbarhedsindex), Let-tal (Læseegnethedstal) og LUS (Læseudviklingsskema)?
Lix:
Her på biblioteket har vi valgt at plette vores letteste bøger efter lix–tallet. Jo større lix-tallet er, desto sværere regnes teksten for at være. Et lavt lix-tal giver dog ingen garanti for, at teksten er letlæselig!
Let - tal:
På mange af vores lette bøger kan man også finde et let-tal. Let-tallet fortæller også noget om, hvor svær en tekst er. Let-tal er bedst anvendelig til de letteste bøger – altså dem med gule og røde pletter.
LUS:
Måske er jeres barn blevet luset på skolen, og I har fået at vide, at jeres barn ligger på et bestemt trin. Læseudviklingsskemaet LUS er et redskab, som en del lærere benytter, og LUS-tallet fortæller noget om dit barns læsefærdighed.
I omregningstabelen kan du se, hvordan du finder et lix-tal eller et let-tal, der svarer til de enkelte trin i LUS. Det fremgår ikke i alle bøger, hvilket let- eller lixtal bogen har, men spørg gerne bibliotekaren om hjælp.
LIX | LET | LUS |
2-3 | ||
4-6 | 4 | |
5-7 | 5 | |
6-8 | 6 | |
7-9 | 7 | |
3-5 | 8-10 | 8 |
4-6 | 9-11 | 9 |
5-7 | 10-13 | 10 |
6-8 | 13-15 | 11 |
7-9 | 15-17 | 12 |
9-11 | 17-19 | 13 |
11-13 | 19-21 | 14 |
13-15 | 15 | |
15-20 | 16 | |
20-25 | 17 |