Reklamer
Læs hvordan du søger efter og finder trykte reklamer
#materialetyper
Det kan være en udfordring at finde bestemte trykte reklamer, da disse sjældent er registreret og søgbare på samme måde som artikler i magasiner og aviser.
Være ikke alt for specifik
Det kan være en fordel at søge efter en trykt reklame tidligt i opgaveprocessen, hvor du ikke allerede har lagt dig fast på en bestemt virksomhed eller et bestemt brand.
Overvej i stedet om der er en type af produkter, du er interesseret i, og overvej hvilke tidsskrifter og magasiner, hvor det er mest sandsynligt at finde reklamer for denne type af produkter. Måske er der også bestemte tidspunkter på året, hvor der er større sandsynlighed for at støde på en reklame for de typer af produkter, du er interesseret i.
I hvilke numre er der størst chance?
Smykkereklamer topper f.eks. i damebladene omkring Valentines Day, Mors Dag eller til jul. Hvis du samtidig er åben overfor at finde en smykkereklame fra flere forskellige virksomheder, har du også flere chancer, end hvis du har besluttet dig for en konkret virksomhed.
Reklamer på nettet
Nogle reklamebureauer deler eksempler på kampagner på deres hjemmesider. Du kan derfor være heldig at finde eksempler på trykte reklamer på nettet. Det er dog ikke sikkert der er oplysninger om hvilket magasin, reklamen har været trykt i. Det kan være en udfordring, hvis du skal bruge denne oplysning i din analyse. Tal med din vejleder om dette, hvis du har fundet en reklame, men ikke ved hvor den har været trykt.
Når du søger på nettet kan du også støde på gode henvisninger til reklamer. Det kan være en litteraturhenvisning i en andens opgave eller en omtale i en blog. De gode henvisninger indeholder tilstrækkelige oplysninger til at du kan finde ud af hvilket nummer af et bestemt magasin, du kan finde en reklame i.
Historiske reklamer
Du kan finde nogle historiske reklamer online, men det er ikke alle danske reklamer, der er indscannede eller søgbare. Nogle reklamer findes derfor også i fysiske bøger som f.eks. kildesamlinger.