Til skoler

Har du en skoleklasse, der har lyst til at prøve kræfter med nogle af teknologierne i Makerspace eller lære mere om kodning og design?


Silkeborg bibliotekernes skoletilbud

Designtænkning og teknologiforståelse

På Silkeborg bibliotekerne er vi optaget af at bidrage til folkeskoleelevers udvikling af det 21. århundredes kompetencer. Vi har flere skoletilbud som har fokus på designtænkning og teknologiforståelse, hvor vi bruger litteratur og læselyst som rammesætning for udforskning af teknologi og arbejdet i en designproces.

Udover vores faste tilbud, som du kan læse mere om nedenfor, er vi altid interesserede i at udvikle og afprøve nye spændende tiltag i samarbejde med folkeskolerne, så hvis du er interesseret i et samarbejde, er du meget velkommen til at kontakte Camilla Sønderskov på cs@silkeborgbib.dk

 

Kod med nomerne

Vi leger elevernes (måske) første møde med kodningen ind i et skønlitterært univers, hvor børnene med tusser skal kode vores små ozobotter. Nomerhistorien ”Manta og Skovpiraterne” danner rammen for udforskningen af ozobotter, hvor elever skal føre ozobotten gennem forskellige baner. Banerne er tilpasset historien, så mens børnene leger med de små robotter er der masser af muligheder for at snakke om historien og digte nye historier.

0.-2. klasse

 

Lav et læsemonster

Forløbet kombinerer læselyst, micro:bit og designtænkning. I dette forløb skal eleverne lave deres egne læsemonstre ud af gamle bamser og en micro:bit, så de ender med uhyggelige, klamme og mærkelige monstre-læsemakkere, der kan være med til at gøre læsningen spændende.

Forløbet strækker sig over flere undervisningsgange og kan kombineres med en booktalk om gyserhistorier

4.-6. klasse

 

Litteratur med micro:bit

Klassen læser et værk i fantasy eller sci-fi genren og arbejder med tema, genre og miljøbeskrivelse. Efterfølgende skal eleverne visualisere en scene fra bogen ved hjælp af forskellige kreative materialer og bruge micro:bitten til at skabe lyd, lys eller bevægelse i deres modeller.

4.-7. klasse

 

Interaktive fortællinger

Forløbet introducerer eleverne for digitale interaktive fortællinger. Interaktive fortællinger er en fortælleform kendt fra f.eks. den klassiske bogserie "Sværd og Trolddom", hvor læseren træffer en række valg undervejs og selv er med til at forme historien. I dette forløb stifter eleverne kendskab med genren i digital form, der er med til understøtte elevernes evne til at fortælle, skrive og fordybe sig i historier på digitale platforme. Eleverne skal desuden producere deres egen digitale interaktive fortælling ved hjælp af programmet Twine.

5.-6. klasse

 

Hvis du er interesseret i et af ovenstående forløb, eller vil snakke om mulighederne for et samarbejde kan du kontakte Camilla Sønderskov på cs@silkeborgbib.dk

Læs mere om forløbene og vores andre tilbud på udoglaer.dk/udbyder/silkeborg-bibliotekerne