FAQ

Få svar på dine spørgsmål i forbindelse med genåbningen af bibliotekerne.

Silkeborg Bibliotekerne og Silkeborg Arkiv er åbne i henhold til gældende retningslinjer fra myndighederne. 

Fra mandag d. 14. juni 2021 er der ikke længere nogen krav om, at brugerne skal have eller kunne fremvise et coronapas for at besøge biblioteker eller arkiv. 

Skal jeg bruge mundbind eller visir på biblioteket?

Nej, det er pr. 14. juni 2021 ikke længere et krav, når du færdes på biblioteket.

Vi fastholder plexiglasafskærmningerne til personalet indtil videre, ligesom du også vil kunne opleve personale, der bruger værnemidler i visse situationer. 

Kan jeg aflevere mine materialer uden at gå indenfor? 

Vores udendørs aflevering på Silkeborg Bibliotek har åbent i den selvbetjente åbningstid og når vi har lukket. 

Får jeg gebyrer på materialer, der har overskredet afleveringsdatoen?

Ja, alt vedr. gebyrer følger fra d. 4. maj vores normale takster. Dette gælder også, hvis du evt. stadig har materialer liggende derhjemme fra før 4. maj.

Nyheden "Husk at aflevere, der løber gebyr på fra og med 4. maj" har ligget øverst på forsiden af denne hjemmeside fra 29/4 2021 t.o.m. 8/6 2021. 

Kan jeg stadig bestille bogposer?

Nej. Bogpose-servicen var en midlertidig service, mens de fysiske biblioteker var lukkede.

Kører bogbilen stadig til Them, Gjern og Kjellerup?

Nej. Bogbilen indstillede sin kørsel med bogposer med udgangen af uge 16.  

Hvornår har mit bibliotek åbent?

Vores åbningstider er nu tilbage til at være normale sommerferieåbningstider. Hold dig orienteret om vores åbningstider her: https://silkeborgbib.dk/biblioteker

Kan jeg tage mine børn med på børnebiblioteket?

Ja, og vi glæder os til at se jer. Bemærk dog, at vi endnu ikke har det vante legetøj pakket ud, og at vi henstiller til, at man ikke kommer i alt for store grupper, når man besøger biblioteket.

Kan jeg bruge offentlige computere på biblioteket?

Ja, det kan man. Vær dog opmærksom på, at enkelte computere stadig vil være slukkede og spærret af, så vi overholder afstandskravene.

Husk at tørre overflader, mus og keyboard af før og efter, du sætter dig ved en computer.

Kan jeg printe og kopiere?

Ja, du kan printe og kopiere, næsten som du plejer. Bemærk dog, at der på biblioteket i Silkeborg er indført nyt printsystem. Læs en vejledning til systemet her

Har du indestående på en gammel printkonto, kan du henvende dig til personalet og få dette udbetalt til din NemKonto.

Bemærk også at afstandskrav og sikkerhedshensyn kan gøre, at vi i nogle tilfælde ikke kan tilbyde den vante hjælp og vejledning.

Kan jeg læse avisen på biblioteket?

Ja, du kan. Husk dog at tørre overflader af før og efter, du sætter dig.

Kan jeg booke et virtuelt møde med en bibliotekar?

Ja, det kan du her: www.silkeborgbib.dk/tilbud-til-dig/book-en-bibliotekar

Og husk at Biblioteksvagten også er åben.

Har alle afhentningssteder åbent?

Alle afhentningssteder er tilbage med levering af materialer d. 28.4.21. Vær opmærksom på sommeråbningstiderne i forhold til afhentningsstederne. Afhentningsstedet Thorning Skole fortsat lukket af hensyn til Covid-19.

Vær opmærksom på at materialer med afleveringsdato fra nedlukningsperioden skal afleveres senest d. 3.5.21 på et fysisk bibliotek.

Kan jeg booke og bruge Makerspace, Medieboxen og studierum?

Ja, det kan du. De bookes og benyttes med gældende restriktioner.

Er Medborgerhusene åbne?

Ja. Medborgerhusene har været åbne siden 6. maj. På medborgerhusene skal man stadig kunne fremvise et gyldigt coronapas. Det er arrangørerne, som er anvarlige for at deltagere lever op til reglerne. 

Toftebjerg Medborgerhus og Bibliotek åbner for biblioteket onsdag den 21. april og for caféen torsdag den 22. april.

Hvordan er retningslinjerne til arrangementer og aktiviteter på bibliotekerne?

Husk, at der fortsat er krav om coronapas til arrangementer. Vi sørger for god afstand og adgang til håndsprit til vores arrangementer. 

Coronapas

På medborgerhusene og til alle former for arrangementer  (for brugere over 15 år) er der stadig krav om gyldigt coronapas, og der vil være tjek af coronapas til bibliotekernes arrangementer, jf. retningslinjerne, indtil 1. september 2021. 

Dit coronapas er gyldigt hvis:

  • Du har fået 1. vaccinestik, og der er gået 14 dage efterfølgende. 

  • Du har haft covid-19 inden for de sidste 14 dage-8 måneder. Du har så et coronapas for COVID-19 immunitet. Dette vil gælde for dig 14 dage efter prøvetagningstidspunktet for din positive COVID-19 PCR test (lyntest gælder ikke her), og det er gyldigt i 8 måneder efter prøvetagningstidspunktet.

  • Du er testet negativ inden for de seneste 72 timer

Læs mere om brugen af coronapas her.

Følgende tilbud er stadig lukket:

Retshjælpen er fortsat lukket. Der tilbydes telefonisk hjælp på tlf. 86 81 03 00 i følgende tidsrum:
Mandag   10.00 – 17.30
Onsdag    10.00 – 17.30 og 19.00 – 21.00

Læs mere på deres hjemmeside: www.silkeborgretshjaelp.dk.
 

Følgende tilbud er igen åbne:

IT-hjælp åbner efter aftale pr. 26. maj.
Repair Caféen er åben hver torsdag fra kl. 16-18 pr. 27. maj.
Hverdagsrådgivningen er åben hver torsdag fra kl. 15-18 pr. 27. maj
 

Hvor finder jeg mere info om mit lokale bibliotek eller arkiv?

Du kan løbende følge med på vores Facebook sider:

https://www.facebook.com/silkeborgbib

https://www.facebook.com/silkeborgboernebibliotek

https://www.facebook.com/Kjellerupbib

https://www.facebook.com/Thembibliotek

https://www.facebook.com/Gjernbib

https://www.facebook.com/SilkeborgArkiv