for 3 årige

Skattekister for de 3-årige

Skattekisten er et litteratur- og højtlæsningstiltag for tosprogede børnehavebørn i Silkeborg Kommune.
 

Skattekiste 1

Kaj læser bog

Af Mats Letén

  • Sprogstimulerende materiale: en kat med blå øjne (tøjdyr)
  • Kaj læser på et af opslagene ”Mis med de blå øjne”, samtidig kravler en kat rundt på lænestolen. Hvis man har en lænestol, kan man placere katten som på de forskellige opslag. Her får man samtidig fokus på: over, under, bag, foran osv.
  • En anden aktivitet kunne være gemmeleg, hvor et barn kommer uden for døren, mens et andet barn skal gemme katten. Her sættes fokus på forholdsordene.

 

Et lille øjeblik

Af Anna-Clara Tidholm

  • Sprogstimulerende materiale: tallerken, ske, kniv, gaffel, krus, pande, og pandekage.
  • Kan bruges til kimsleg, der varieres ved af tage en ting væk. 
  • Man kan evt. tage en af tingene ned i posen, barnet skal føle og gætte hvad det er. 
  • Kan få fokus på udtrykket: dække bord. Øve et overbegreb som bestik: sorter genstandene i bestik – ikke bestik. Opskrift på pandekager.
  • Den lille kanin på posen, kan bruges til gemmeleg.

 

Dino får en ny ven 

Af Søren Jessen


 

Godmorgen Cirkeline

Af Hanne Hastrup

  • Sprogstimulerende materiale: et Cirkeline vendespil, sangen ”Se min kjole”, tændstikæske med Cirkeline.
  • Sangen ”Se min kjole”, med Cirkelines kjole, der kan males i forskellige farver. 

 

Dig og mig og vi to

Af flere forfattere 


Læsefidusen (sprogstimulerende materiale - tøjdyr)

Bruges som redskab ved oplæsning. Se vejledning.

Skattekiste 2

Kaj er farlig

Af Mats Letén

  • Sprogstimulerende materiale: Fingerdukker, skabeloner til masker og stofmasker.
  • Fingerdukkerne kan sorteres i farlige og ikke farlige dyr, samtidig får man fokus på hvad de forskellige dyr hedder.
  • Skabeloner til forskellige masker børnene selv kan lave, og gemme sig bag.
  • Børnene kan prøve stofmaskerne. 
     

Min ven banan

Af Nils Schou

  • Sprogstimulerende materiale: 3D vendespil
  • Med de frugter og grønsager der optræder i bogen.

 

Lille Bamse

Af Thomas Winding

  • Sprogstimulerende materiale: Kasse med strandsand.
  • Her gemmer sig insekter, muslingeskaller og andre spændende ting. Børnene kan evt. skiftes til at finde ”noget” i sandet. (til ”Ih! Siger den lille bamse”).
  • Børnene skal selvfølgelig prøve at få ”sand imellem tæerne” ude i sandkassen.

 

  • Sprogstimulerende materiale: en fin nøgle i guldæske
  • Til gemme leg. (Til ”Bøvs! Siger den lille bamse”) Gem evt. som på illustrationerne, og få børnene til at finde det rigtige billede.

 

Den røde høne

Eventyr.

  • Sprogstimulerende materiale: bag i bogen er der en opskrift på det brød Den lille røde høne bager.

 

Nede i fru Hansens kælder

Af flere forfattere
 

Læsefidusen (sprogstimulerende materiale - tøjdyr)

Bruges som redskab ved oplæsning. Se vejledning.

Skattekiste 3

Kaj, dumme Kaj

Af Mats Letén

  • Sprogstimulerende materiale: billedramme.
  • Dele til at ”bygge” billedet der hænger på væggen i baggrunden. Børnene kan trække en ”del” og placere det det rigtige sted på billedet.
  • Variation når børnene er øvede: Byg billedet men tag én ting væk, børnene skal nu gætte hvad der mangler.
  • Byg et tårn, som til sidst skal væltes.

 

Mette skal sove

Af Lene Fauerby
 

Prinsessen på ærten

Af H. C. Andersen

  • Sprogstimulerende materiale: Bordteater.
  • Dramatisering af eventyret.
  • Smagsprøve på ærter er oplagt.
  • Hvis man har mange madrasser kan man evt. afprøve, om man kan mærke en ært gennem madrasser. Måske findes der en ægte prinsesse et sted?


Troldetårnet

Af Mette Kappel

  • Sprogstimulerende materiale: fiskespil.
  • Forskellige fisk med billeder bagpå, af den mad der er med i historien. Når fiskene er fanget, kan de sorteres i sund og usund mad.
  • Fiskene kan vendes om, og man kan skiftes til at bestemme hvilken mad de andre skal fange. Når man har fanget noget mad kan man vende den om, og fortælle hvordan fisken ser ud bagpå.

 

365 Godnatsange

Af flere forfattere
  

Læsefidusen (sprogstimulerende materiale - tøjdyr)

Bruges som redskab ved oplæsning. Se vejledningen.

Skattekiste 4

Kaj si’r godnat

Af Mats Letén
 

Den sultne larve Aldrigmæt

Af Eric Carlé

  • Sprogstimulerende materiale: sang, en sol, et lille grønt blad, en grå larve og en sommerfugl
  • Sangen om den grå larve der bliver til en stor og dejlig sommerfugl. Børnene skal bruge hænderne til at illustrere handlingen i sangen.

 

Krudtugler og englebasser

Af flere forfattere

  • Sprogstimulerende materiale: fortællekort.
  • Fra billedfortællingen ”Kattespor”. Efter niveau vælges et antal kort der lægges på bordet. Børnene skal nu lytte og gætte hvilket billede den voksne tænker på. Når børnene er øvede kan de være dem der beskriver et billede.
  • Når børnene er øvede kan man tage kortene på hånden, men man skiftes til at beskrive og gætte.

 

Her bor jeg

Af Karen Borch

  • Sprogstimulerende materiale: et hus med møbler
  • Børnene trækker et møbel og placerer det i huset i det relevante rum. Ride ride ranke.

 

Læsefidusen (sprogstimulerende materiale - tøjdyr)

  • Bruges som redskab ved oplæsning. Se vejledning.

Flere gode bøger til de tosprogede 3- årige

Klik her for flere gode bøger til tosprogede 3-årige børn.